Allah

asma ul husna

sahabat teman dan kwan

Welcume

Monday, December 14, 2009

untukmu untukku......


“orang yang berhijrah adalah orang yang meninggalkan kejahatan, sedangkan mujahid adalah orang yang melawan hawa nafsunya”

“sambunglah orang yang memutuskanmu, berilah orang yang tidak memberimu, maafkanlah orang yang menganiayamu”

“Pandangan adalah salah satu dari panah iblis”

“Barangsiapa yang ingin mengetahui kedudukannya di sisi Allah maka hendaklah dia melihat kedudukan Allah di sisinya. Kerana sesungguhnya Allah swt memberikan kedudukanNya kepada seseorang di sisiNya sesuai dengan bagaimana hamba itu memberikan kedudukan kepada Nya di sisinya.”

“Siapa yang tidak redha pada Qadha’ maka kebodohan itu tidak menemukan ubatnya”


my heart upm 2254pm

Friday, December 4, 2009

i like this photo


sudah 3 hari ana duk bukak web ni...(klickk le sini)

sangat menarik tertarik.. hasil dari penceramah kite yg tersohor... ustaz azhar idrus...



ganu kite..


bilik ni ku pernah tinggal di sini suatu ketika dulu..


gambar ni di agro resort setiu.. tempatku... mcm kat over sea pula jd..

maaf ustaz.. tercopy pula... betul2 sukeeee...

banyak lg gambar yg menarik... sila layari laman web ini..

klickkkkkkkk

Tuesday, December 1, 2009

adik oh adik...


Sewaktu duduk berehat bersama adik-adik sepupu.. salah seorang dari mereka yang berumur 6 tahun ke sana ke mari.. sangat aktif.. ana menegur adik tersebut.. " adik ni tak duk diam.. bergerak je..tak tahu la berapa lama adik boleh duk diam". kata ana dengan nada gurauan.

adik td keluar dari bilik ana dan datang kembali dengan jam..(jam randik lg).. nah kak..
tekan sini nak start" wah siap ajar ana lg tu... "kenapa dik?"...

"tadi kak cakap nak tahu berapa lama adik boleh duk diam.. cuba la kira.. ok adik diam... tgk la jam tu. haa. adik boleh je duk diam"

selepas tu adik mad diam je kat katil di sebelah ana... lawak pun ada.. hati sangat ceria bilamana bersama kanak-kanak.. mereka tanpa dosa dan akal yang bijak.. hati masih bersih.. patutlah kita rasa tenang bersama mereka walaupun kerenah yang macam-macam..

imbas kembali kata-kata sahabat usrah ana 2 tahun dulu:
"bila kita tengok pokok-pokok hati akan tenang je??( upm banyak pokok)

kerena:: pokok adalah makhluk Allah yang sentiasa berzikir kepada Allah.. sama juga kita tengok orang yang alim.. sejuk mata memandang...

if kita tengok macam tak ada apa perassan.. cuba muhasabah diri... bukan muhabasah di musim-musim hujan ni... hee.. peace..

Ya Allah... terkena ana...

my heart... my pinky room..

Friday, November 20, 2009

Dakwah ??


Assalamualaikum...
Sudah lama tidak mengupdate blogku yang semakin bersawang ini...

Kekangan masa yang amat cemburu pada diri ini.. tambahan dengan program-program yang telah diaturkan sepanjang cuti ini... mengintai-intai masa yang terbaik untukku pulang ke desa tercinta.. bilakah itu?? ku rindu semuanya...

Teringat kembali saat-saat bersama adik-adik d satu program... soalan yang perlu di jawab oleh seorang daie dengan sejujurnya..

"kak.. dari chek point first lg soalan saya tak terjawab.. kita berbicara tentang dakwah.. pengertian... method.. kepentingan... hukum.. macam-macam lagi... bagi pihak akak sendiri apa dakwah yang akak buat??" diri sendiri betul-betul "terdakwah" ke?? semua fasi tak jawab pun soalam saya"

soalan berani yang ditanya oleh seorang peserta.. ( i like )

kita bilamana ditanya tentang dakwah... semua orang berabuk jawab itu dan ini.. jika dijawab dalam exam paper.. mungkin markah tertinggi dapat dicapai oleh para 'teori'.. tetapi secara lahiriahnya tidak semua yang berjaya menempuhinya... jalan terakhir kita putus asa sehingga terkeluar ayat yang tidak sepatutnya keluar dari patah perkataan seorang daie...

ingat wahat para mujahidin dan mujahidah sekalian... jangan terlalu cepat membuat konklusi pada setiap apa yang berlaku... konsep dakwah ini sangat luas... kita perlu kreatif menandatangani setiap yang berlaku... insan yang ingin di dakwah mestilah di selami hati dan sanubari.. baru kita tahu kelemahan dan kekuatan mereka... dari situ strategi dakwah dapat dilunaskan..

Fiqh dakwah merupakan cantuman dua rangkaikata iaitu Fiqh dan Dakwah. Setiap kalimah mempunyai maknanya tersendiri.

FIQH : Mengetahui (tahu) dan memahami (faham).
DAKWAH : Seruan kepada sesuatu iaitu galakkan melakukan sesuatu.

Dakwah ilallah : Seruan kepada beriman kepada Allah Taala dan beriman dengan apa yang dibawa oleh para rasul dengan membenarkan segala perkhabaran yang dibawa, patuh dan tunduk dengan segala titah perintah Allah Taala dan meninggalkan segala larangannya, justeru agama Islam merupakan agama penamat, syumul dan lengkap.

Ini bermakna dakwah ilallah ialah seruan untuk tunduk dan patuh kepada agama Islam secara keseluruhannya (total). Meyakini Islam adalah agama yang benar, yang dibawa oleh junjungan besar nabi Muhammad s.a.w yang diwahyukan oleh Allah Taala sebagaimana firmanNya :


(Surah Fussilat : 43)

Maksudnya : Yang tidak datang kepadanya (Al Quran) kebatilan baik dari depan dan belakangnya, yang diturunkan dari Allah yang maha bijaksana lagi maha terpuji.

Sebagai daie jaga diri kita supaya kita tidak menjadi fitnah pada sahabat yang lain..

bilamana bersama dengan sahabat yang sefikrah atau sehaluan.. semua benda terjaga.. pandangan dijaga.. tutur kata berlapik.. tetapi bersama rakan taulan tidak sama pula tingkahnya..

my heart... upm friday

Wednesday, November 11, 2009

cerita untuk direnung bukan ditenung


Subject: sekadar renungan bersama...

Menurut majalah MANAR ISLAM, pada suatu hari, seorang gadis yang terpengaruh dengan cara hidup masyarakat Barat menaiki sebuah bas mini untuk menuju ke destinasi di wilayah Iskandariah. Malangnya walau pun tinggal dibumi yang terkenal dengan tradisi keislaman, pakaian gadistersebut sangat menjolok mata.Bajunya agak nipis dan seksi hampir terlihat segala yang patut disembunyikan bagi seorang perempuan dari pandangan lelaki ajnabi atau mahramnya.Gadis itu dalam lingkungan 20 tahun.
Di dalam bas itu ada seorang tua yang dipenuhi uban menegurnya. 'Wahai pemudi! Alangkah baiknya jika kamu berpakaian yang baik, yang sesuai dengan ketimuran dan adat serta agama Islam kamu, itu lebih baik daripada kamu berpakaian begini yang pastinya menjadi mangsa pandangan lia r kaum lelaki.......' nasihat orang tua itu.Namun, nasihat yang sangat bertetapan dengan tuntutan agama itu dijawab oleh gadis itu dengan jawapan mengejek. 'Siapalah kamu hai orang tua? Apakah di tangan kamu ada anak kunci syurga? Atau adakah kamu memiliki sejenis kuasa yang menentukan aku bakal berada di syurga atau neraka?' Setelah menghamburkan kata-kata yang sangat menghiris perasaan orang tua itu gadis itu tertawa mengejek panjang.
Tidak cukup setakat itu, si gadis lantas cuba memberikan telefon bimbitnya kepada orang tua tadi sambil melafazkan kata kata yang lebih dahsyat. 'Ambil hanphone ku ini dan hubungilah Allah serta tolong tempahkan sebuah bilik di neraka jahannam untukku,' katanya lagi lantas ketawa berdekah-dekah tanpa mengetahui bahawasanya dia sedang mempertikaikan hukum Allah dengan begitu biadab.Orang tua tersebut sangat terkejut mendengar jawapan dari si gadis manis. Sayang wajahnya yang ayu tidak sama dengan perilakunya yang buruk. Penumpang-penumpang yang lain turut terdiam ada yang menggelengkan kepala kebingungan.
Semua yang di dalam bas tidak menghiraukan gadis yang masih muda i tu yang tidak menghormati hukum hakam itu dan mereka tidak mahu menasihatinya kerana khuatir dia akan akan menghina agama dengan lebih teruk lagi. Sepuluh minit kemudian bas pun tiba di perhentian.Gadis seksi bermulut celupar tersebut di dapati tertidur di muka pintu bas. Puas pemandu bas termasuk para penumpang yang lain mengejutkannya tapi gadis tersebut tidak sedarkan diri... Tiba tiba orang tua tadi memeriksa nadi si gadis...
Sedetik kemudian dia menggelengkan kepalanya. Gadis itu telah kembali menemui Tuhannya dalam keadaan yang tidak disangka-sangka. Para penumpang menjadi cemas dengan berita yang menggemparkan itu.Dalam suasana kelam kabut itu, tiba tiba tubuh gadis itu terjatuh ke pinggir jalan. Orang ramai segera berkejar untuk menyelamatkan jenazah tersebut. Tapi sekali lagi mereka terkejut. Sesuatu yang aneh menimpa jenazah yang terbujur kaku di jalan raya. Mayatnya menjadi hitam seolah-olah dibakar api.
Dua tiga orang yang cuba mengangkat mayat tersebut juga kehairanan kerana tangan mereka terasa panas dan hampir melecur sebaik saja menyentuh tubuh si mayat.Akhirnya mereka memanggil pihak keselamatan menguruskan mayat itu. Begitulah kisah ngeri lagi menyayat hati yang menimpa gadis malang tersebut. Apakah hasratnya menempah sebuah bilik di neraka dimakbulkan Allah? Nauzubillah, sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa di atas segala sesuatu. Sangat baik kita jadikan ikhtibar dan pelajaran dengan kisah benar ini sebagai muslim sejati. Jangan sekali sekali kita mempertikaikan hukum Allah dan mahupun sunnah RasulNya saw dengan mempersendakan atau ejekan.
Kata kata seperti ajaran Islam tidak sesuai lagi dengan arus kemodenan dunia hari ini atau sembahyang tidak akan buat kita jadi kaya dan seumpamanya adalah kata-kata yang sangat biadab dan menghina Allah, pencipta seluruh alam. Ingatlah teman, kita boleh melupakan kematian, tetapi kematian tetap akan terjadi bagi kita. Hanya masanya saja yang akan menentukan bila kita akan kembali ke alam barzakh..
Janganlah menjadi orang yang bodoh, siapakah orang yang bodoh itu? Mereka itulah orang yang ingin melawan Tuhan Rabbul alamin. Apabila anda enggan melaksanakan suruhan Tuhan bererti anda ingin melawan arahan Tuhan. Sewaktu di sekolah anda tertakluk dengan undang-undang sekolah, dalam pekerjaan anda tertakluk dengan undang-undang yang di lakar oleh majikan anda, di dalam negeri anda tertakluk di bawah undang-undang negara anda. Begitu taksub sekali anda terhadap undang-undang itu hingga terlalu prihatin takut kalau melanggar undang-undang itu. Apabila anda berpijak di bumi ini, anda juga tertakluk dengan undang-undang yang telah di gubal oleh yang menjadikan bumi ini.
Setiap Sultan ada taman larangannya, begitu juga Allah swt. Taman laranganNya adalah perkara-perkara yang telah diharamkan bagi hamba-hambaNya di muka bumi ini. Sama-samalah kita memohon agar Allah swt sentiasa memberi kita petunjuk di atas jalan yang benar dan kekuatanagar sentiasa dapat menjaga lidah kita.
*Dipetik dari majalah Iskandariah Mesir *MANAR ISLAM*

Saturday, October 10, 2009

Peringatan dunia..


Setelah berhempas pulas di kelas dan makmal ... pulang ke hostel dengan rasa penuh keletihan badan dan otak.. akhir-akhir ini banyak kerja yang mesti disettlekan.. dengan sedikit kudrat yang dipinjam oleh Nya, dapatlah saya selesaikan satu persatu.. tapi masih banyak lagi... :-(

meting ni meting tu... alahai... ada juga x sempat pergi pun... berbalik pada cerita untuk dikongsikan...

di hostel....( bilik air)

tandas di bilik air kolej saya banyak yang tak dapat digunakan... ada yang rosak dan belum dibaiki... tapi.. ada satu ni elok tapi tak ada getah paip..so tak dapat la kami gunakan.. tak tahu kenapa terdetik dihati nak ambil yang 'cleaner' gunakan untuk cuci tandas... alaa... nak potong sikit je. getah paip tu kan panjang.. boleh la letak kat tandas ni..

dengan rasa tak bersalah(ala-ala pro je) sya terus ke tempat simpanan barang-barang tersebut... tiba-tiba....

kaki yang melangkah terlanggar basikal yang di 'park' di tepi tangga sudah sekian lama. adui.. sakitnya... ada segaris kesan pada kaki.. akibat terlalu sakit niat untuk mengambil getah paip diabaikan.. terus balik ke balik...

sampai aje di bilik.. ku terlihat darah merah sudah mengalir di kaki.. hampir saja nak menangis.. tersedar dari niat yang tidak baik sebentar tadi... Astagfirullah .. belum buat dah dapat pembalasan.. peringatan untukku supaya berhati-hati dalam setiap tindakan.

ingatlah wahai diri... setiap yg berlaku adalah dihitung Allah... Ya Allah ampuni dosaku yang aku sedar mahupun tidak ku sedar.. terima kasih atas warning tersebut... tiap dosa meninggalkan titik hitam pada hati... lukaku tertinggal kesan pada kaki... Ampuni aku ya Rabbi

my heart 153am saturday my rooooom

Wednesday, October 7, 2009

Good Luck PMR




"Assalamualaikum, ape kba shat x? k.cik nk mintak maaf bnyk2 ada salah silap dengan kak yah... doakan kjayaan kak cik" 6 oct 1.09 pagi....

Penulis yang sedang ulangkaji sedikit teruja dengan mesej yang d terima (dah lama hp x berbunyi) adik sepupu.. lain macam je mesej ni.. Raya dah lepas.. knp nk mintak maaf2 pulak ni??

Dengan perasaan ingin tahu penulis 'call' adik sepupu...
Assalamualaikum... kak cik... knp??
waalaikumussalam... eh kak yah.. x de apa... lusa kak cik exam.. doakan kak cik ye...
owhh... insya Allah dik... kak yah lupa laa... kak cik kat mane tu?
dekat hostel ni... x leh ckp lama2 takut cikgu round..
ok.. nati kak yah call lg... jawab exam molek2 ye...

Oleh itu,,, khas buat nur safiah syahirah selamat menempuhi peperiksaan PMR...

semoga dapat jawab soklan dengan baik insya Allah..
my heart 145pm after test polimer cheramik ni...

Sunday, October 4, 2009

La Tahzan..


Assalamualaikum...





Malam penuh ketenangan, penulis dapat satu mesej dari seorang sahabat yang sedang bersedih..
Penulis hilang kata-kata untuk 'memujuk' hati nya. Handfone ditenung dan diulangi mesej tersebut.. Ego seorang perempuan akhirnya tertunduk seketika. Walaupun ada perjanjian sebelumnya. Mungkin mesej ini perlu direply.. Mahu sahaja mesej tersebut dibiarkan. Akhirnya penulis membalas mesej dengan kata-kata semangat supaya dapat menghilangkan gundah dan sedih di hatinya.





Penulis pun insan yang biasa tidak dapat lari dari kesedihan dan perasaan gundah gelisah. Hampir setiap perkara ada sahaja perkara yang menjadi permasalahan yang menyumbang pada perasaan yang tidak disukai.

Tetapi... wahai insan yang bersedih.. ingatlah.. jika kita berfikir dari sudut yang positif dan bertenang dengan apa jua musibah yang melanda.. Insya Allah hatimu akan tenang.. Setiap perkara yang berlaku pada kita merupakan satu ujian dariNya untuk mematangkan kita dalam menjalani kehidupan seharian.

Tanpa ujian dan dugaan, adakah kita sudah merasakan kita ni kuat semangat?? Insan yang diuji adalah insan yang hebat. So, kamu insan yang hebat. Orang lain belum tentu dapat melalui seperti kamu lalui sekarang..

"Allah tidak memikulkan beban kepada seseorang melainkan( sekadar) apa yang Allah berikan kepadanya" (surah At-talaq:7).

Berbahagialah wahai insan, lupakan segala yang membuat dirimu berkecamuk dan bersedih. Pohonlah ampun dan maaf pada Allah. Allah sahaja yang dapat membantu hambaNya. Percayalah wahai iman, Hanya Allah. Allah.. ingat....

Kita mestilah mengingati Allah dalam apa jua keadaan pun, percayalah kasih Allah tidak akan tinggalkan kita. Allah uji kita untuk diri kita mendekatkan diri pada Allah. Mungkin semasa kita gembira, kita leka dengan kegembiraan pinjaman yang dicalit pada kita seketika. diberi sedikit ujian supaya kita kembali padaNya.. buktinya Allah sayang pada kita.

"dan (amatlah baiknya) kalau mereka berpuas hati dengan apa yang diberikan oleh Allah dan Rasul-Nya kepada mereka, sambil mereka berkata ' cukuplah Allah bagi kami: Allah akan memberi kepada kami dari limpah kurniaNya demikian juga Rasul-Nya; Sesungguhnya kami sentiasa berharap pada Allah" ( Surah At-Taubah: 59)

Dengan mengingati Allah hatimu akan tenang.

p/s: penulis doakan kamu berbahagia selalu.. dedication 4 sahabat,, sejak dari satu peristiwa yang betul2 menghentam diri ini. penulis dapat kekuatan, ketabahan, kesabaran, ... semuanya dari Allah.. terima kasih padaMu Allah. Selepas hujan akan ada pelangi dan langit yang cerah..

"berterima kasih pada mereka yang susahkan hidup kita kerana dari situlah lahirnya kekuatan"

my heart 131am 4 oct 2009

Friday, October 2, 2009

Kerana Allah...


Hidup akan Indah jika segalanya kerana ALLAH.

wahai diri yang kerdil.
lakukan segalanya semata-mata kerana Allah nescara hidupmu akan tenang.
Setiap yang kita lakukan seharian mestilah ingatkan Allah..
Kadang-kadang diri ini alpa dan leka dengan duniawi..
duniawi yang sementara.. yang tiada jaminan .

Ya Allah ..
ku takut .. ngeri.. adakah amalanku diterima Mu..
aku insan yang terlalu naif.. tidak layak masak ke syurgaMu
dengan amalan yang terlalu sedikit.. sangat sedikit..
tetapi... ku tak sanggup untuk merasa nerakaMu.. ku tak sanggup..

Ku pohon...
hanya dengan rahmatMu sahaja yang dapat menolongku
bantulah aku Ya Rabbi...
untuk terus di jalanMu...
tetapkan hatiku bersama Islam

syahid menjadi impian..
kemenangan islam menjadi tujuan..
pengorbanan mesti dilakukan..
keinsafan seiringan..
muhasabah iman..

Rayuan seorang hamba...

733pm

Sunday, September 27, 2009

Selamat hari raya...


Selamat hari raya pada semua...
semoga berbahagia...
sayangi keluarga kasihi saudara...
titpkan doa pada yang tiada...
semoga hidup lebih bermakna selamanya...
indahnya hidup jika segalanya adalah kerana Nya..

Daku ingin pohon sejuta kemaafan pada semua..
terutama pada ayahbonda...
saudara mara
sahabat taulan
dan semua yang mengenali
atau pun yang buat-buat tak kenal... huhu

raya ini sangat bermakna padaku...
tapi.. ku rindu padamu ... nenek tersayang...

Saturday, September 12, 2009

QIYAM RAMADHAN



1. Dalilnya :
• Dari Abu Hurairah radhiallahu 'anhu, Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam bersabda :
"Barangsiapa mendirikan shalat malam di bulan Ramadhan karena iman
dan mengharap pahala (dari Allah) niscaya diampuni dosa-dosanya yang
telah lalu. " (Hadits Muttafaq 'Alaih)

• Dari Abdurrahman bin Auf radhiallahu 'anhu bahwasanya Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam menyebut bulan Ramadhan seraya bersabda :

"Sungguh, Ramadhan adalah bulan yang diwajibkan Allah puasanya dan
kusunatkan shalat malamnya. Maka barangsiapa menjalankan puasa dan
shalat malam pada bulan itu karena iman dan mengharap pahala, niscaya
bebas dari dosa-dosa seperti saat ketika dilahirkan ibunya." (HR. An-
Nasa'i, katanya: yang benar adalah dari Abu Hurairah),
" Menurut Al Arna'uth dalam "Jaami'ul Ushuul", juz 6, hlm. 441, hadits ini hasan dengan
adanya nash-nash lain yang memperkuatnya.

2. Hukumnya:
Qiyam Ramadhan (shalat malam Ramadhan) hukumnya sunnah mu 'akkadah
(ditekankan), dituntunkan oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan
beliau anjurkan serta sarankan kepada kaum Muslimin. Juga diamalkan oleh
Khulafa' Rasyidin dan para sahabat dan tabi'in. Karena itu, seyogianya
seorang muslim senantiasa mengerjakan shalat tarawih pada bulan
Ramadhan dan shalat malam pada sepuluh malam terakhir, untuk
mendapatkan Lailatul Qadar

3. Keutamaannya:
Qiyamul lail (shalat malam) disyariatkan pada setiap malam sepanjang tahun.
Keutamaannya besar dan pahalanya banyak.

Firman Allah Ta'ala :
"Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya ''( Maksudnya mereka tidak tidur
di waktu biasanya orang tidur, untuk mengejakan shalat malam) , sedang
mereka berdo'a kepada Tuhannya dengan rasa takut dan harap, dan mereka
menafkahkan sebahagian dari rizki yang Kami berikan kepada mereka.
"(AsSajdah: 16).

Ini merupakan sanjungan dan pujian dari Allah bagi orang-orang yang
mendirikan shalat tahajjud di malam hari. Dan sanjungan Allah kepada kaum
lainnya dengan firman-Nya :

"Mereka sedikit sekali tidur di waktu malam; dan di akhir-akhir malam mereka
momohon ampun (kepada Allah) . " (Adz-Dzaariyaat: 17-18).

"Dan orang-orangyang melalui malam hari dengan bersujud dan berdiri untuk
Tuhan mereka." (Al-Furqaan: 64).

Diriwayatkan oleh At-Tirmidzi(dengan mengatakan: Hadits ini hasan shahih
dan hadist ini dinyatakan shahih oleh Al-Hakim) dari Abdullah bin Salam,
bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda :

Wahai sekalian manusia, sebarkan salam, berilah orang miskin makan,
sambungkan tali kekeluargaan dan shalatlah pada waktu malam ketika
semua manusia tidur, niscaya kalian masuk Surga dengan selamat. "

Juga diriwayatkan oleh At-Tirmidzi dari Bilal, bahwa Nabi shallallahu 'alaihi
wasallam bersabda:

"Hendaklah kamu mendirikan shalat malam karena itu tradisi orang-orang
shalih sebelummu. Sungguh, shalat malam mendekatkan dirimu kepada
Tuhanmu, menghapuskan kesalahan, menjaga diri dari dosa dan
mengusirpenyakit dari tubuh" (Hadits ini dinyatakan shahih oleh Al-Hakim dan
Adz-Dzahabi menyetujuinya, 1/308),

Dalam hadits kaffarah dan derajat, Nabi shallallahu 'alaihi wasallam
bersabda:

"Dan termasuk derajat: memberi makan, berkata baik, dan mendirikan shalat
malam ketika orang-orang tidur': dinyatakan shahih oleh Al-Bukhari dan At-
Tirmidzi)" Lihat kitab Wazhaa'ifu Ramadhan, oleh Ibnu Qaasim, hlm. 42, 43.
Dan sabda Nabi shallallahu 'alaihi wasalllam :
"Sebaik-baik shalat setelah fardhu adalah shalat malam. " (HR. Muslim).

4. Bilangannya :

Termasuk shalat malam: witir, paling sedikit satu raka'at dan paling banyak
11 raka'at. Boleh melakukan witir dengan satu raka'at saja, berdasarkan
sabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam :
"Barangsiapa yang ingin melakukan
witir dengan satu raka'at maka lakukanlah. " HR. Abu Dawud dan An-Nasa'i.
atau witir dengan tiga raka'at, berdasarkan sabda Nabi shallallahu 'alaihi
wasallam : "Barangsiapa yang ingin melakukan witir dengan tiga raka 'at
maka lakukanlah. " (HR. Abu Dawud dan An-Nasa'i)·

Hal ini boleh dilakukan dengan sekali salam, atau shalat dua raka'at dan
salam kemudian shalat raka'at ketiga atau witir dengan lima raka'at, diiakukan
tanpa duduk dan tidak salam kecuali pada akhir raka'at.
Berdasarkan sabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam:
"Barangsiapa ingin melakukan witir dengan lima raka'at maka lakukanlah.
"(HR. Abu Dawud dan An-Nasa'i).

Dari Aisyah radhiallahu 'anha, beliau mengatakan:
"Nabi shallallahu 'alaihi wasallam biasanya shalat malam tiga belas raka'at,
termasuk di dalamnya witir dengan lima raka 'at tanpa duduk di salah satu
raka 'atpun kecuali pada raka'at terakhir. " (Hadits Muttafaq 'Alaih).

Ketiga hadits tersebut dinyatakan shahih oleh Ibnu Hibban.
Atau witir dengan tujuh raka'at; dilakukan sebagaimana lima raka'at.
Berdasarkan penuturan Ummu Salamah radhiallahu 'anha :

"Nabi shallallahu 'alaihi wasallam biasanya melakukan witir dengan tujuh dan
lima raka 'at tanpa diselingi dengan salam dan ucapan. "(HR, Ahmad, An-
Nasa'i dan Ibnu Majah).

Boleh juga melakukan witir dengan sembilan, sebelas, atau tiga belas raka'at.
Dan yang afdhal adalah salam setiap dua rakaat kemudian witir dengan satu
raka'at.

Shalat malam pada bulan Ramadhan memiliki keutamaan dan keistimewaan
atas shalat malam lainnya.

5. Waktunya :
Shalat malam Ramnahaan mencakup shalat pada permulaan malam dan
pada akhir malam.

6. Shalat Tarawih:
Shalat tarawih terrnasuk qiyam Ramadhan. Karena itu, hendaklah
bersungguh-sungguh dan memperhatikannya serta mengharapkan pahala
dan balasannya dari Allah. Malam Ramadhan adalah kesempatan yang
terbatas bilangannya dan orang mu'min yang berakal akan memanfaatkannya
dengan baik tanpa terlewatkan.

Jangan sampai ditinggalkan shalat tarawih, agar memperoleh pahala dan
ganjarannya. Dan jangan pulang dari shalat tarawih sebelum imam selesai
darinya dan dari shalat witir, agar mendapatkan pahala shalat semalam
suntuk. Hal ini didasarkan pada sabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam :
"Barangsiapa mendirikan shalat malam bersama imam sehingga selesai,
dicatat baginya shalat semalam suntuk. "
(HR. Para penulis kitab
Sunan,dengan sanad shahih) Lihat kitab Majalisu Syahri Ramndhan, oleh
Syaikh Ibnu Utsaimin, him. 26-30.

Shalat tarawih adalah sunat, dilakukan dengan berjama'ah lebih utama.
Demikian yang masyhur dilakukan para sahabat, dan diwarisi oleh umat ini
dari mereka generasi demi generasi. Shalat ini tidak ada batasannya. Boleh
melakukan shalat 20 raka'at, 36 raka'at, 11 raka'at, atau 13 raka'at;
semuanya baik. Banyak atau sedikitnya raka'at tergantung pada panjang atau
pendeknya bacaan ayat.

Dalam shalat diminta supaya khusyu', bertuma'ninah, dihayati dan membaca
dengan pelan; dan itu tidak bisa dengan cepat dan tergesa-gesa. Dan
sepertinya lebih baik apabila shalat tersebut hanya dilakukan 11 raka'at.(Yaitu
berdasarkan hadits Aisyah radiallahu'anha yang artinya : " Tiadalah
Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallam menambah (rakaat), baik di bulan
Ramadhan atau (di bulan) lainya lebih dari sebelas rakaat". (HR. Al-Bukhari
dan An-Nasa'i)
rujukan dari: risalah Ramadhan.. tuntutan ibadah di bulan Ramadhan
imam sutrisno
my heart 742am.. bilik kecilku... serdang

Thursday, September 10, 2009

ijtima' idulfitri Pas Terengganu



datang lah beramai-ramai... insya Allah..

Wednesday, September 9, 2009

Khas untuk sahabat Hismat


Maklumat mengenai Ijtima’ Ramadhan adalah seperti berikut :-

Tempat : Maahad Darul Quran ,Rusila
Tarikh : 18 September 2009 bersamaan 28 Ramadhan 1430
Hari : Jumaat


TENTATIF PROGRAM

Jumaat ( 18 September/28 Ramadhan)

9.00 am - Kuliah Dhuha
oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang (Presiden Parti Islam

SeMalaysia)

11.00 am - Rehat

12.30am - Solat Jumaat

2.30pm - Pendaftaran

4.30 pm - Solat Asar Berjemaah.

5.00 pm - Taaruf dan Taklimat Program.

6.00 pm - Diskusi dan Iftor bersama Tuan Guru Presiden.
-Penghargaan kepada pelajar cemerlang STAM dan STPM.

7.00 pm - Solat Maghrib Berjemaah.

8.30 pm - Solat Isya’ dan Terawih Berjemaah.

10.30 pm - Ucapan Aluan Pengarah JPM DPPNT
- Majlis Penutup Oleh
YB Dato’ Tuan Guru Hj Harun Taib.
( Ketua Dewan Ulama’ Pas Pusat)

12.00 pm - Majlis Bersurai.


jom pakat g belake... kita berjumpa di sana ye...

Thursday, September 3, 2009

Ya Allah berilah aku kekuatan


Assalamulaikum..

Terlalu banyak tanggungjawab yang dipikul buat masa ni...
sehingga terasa tak tahu mana satu harus di buat dulu..
sehinngga ada yang terabai...
Ya Rabbi aku pohon agar dikuatkan semangatku untuk melakukam semua ini..
terima kasih pada yang memahami...
dan pohon keampunan pada yang terabai...
di khususkan pada yang terasa... hihi
bukan sengaja tapi terpaksa.
tanggungjwan melebihi masa yang ada..
baru sekarang aku menghargai masa..
oh masa...

my heart 745am d bilik kecilku....

Tuesday, August 25, 2009

Di Sebalik Ramadhan ......


PERISTIWA-PERISTIWA BULAN RAMADHAN
Rintangan sejarah Islam terwarnai dengan beragam peristiwa kejayaan dan kegemilangan serta tidak sedikit dari kegagalan, kesedihan dan penderitaan. Itulah sunatullah terhadap hamba-Nya yang suatu waktu berada dibawah dan disaat lainnya berada diatas.
Pada bulan Ramadhan peristiwa demi peristiwa terjadi pada umat Islam dimulai dari zaman Rosulullah SAW sampai pada detik hari ini. Peristiwa yang harus kita ketahui sebagai seorang muslim sehingga kita dapat mengambil hikmah dan pelajaran darinya dalam rangka menyusun strategi untuk masa yang akan datang.
Bukankah Allah telah menjelaskan kepada kita ;“Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal.” (QS. Yusuf :111),“ Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisah-kisah itu agar mereka berfikir.” (QS. Al A’raaf :176),“Dan sesungguhnya telah datang kepada mereka beberapa kisah yang ada di dalamnya terdapat cegahan (dari kekafiran)” (QS. Al Qomar :4)
.
1 Ramadhan 587 H
Penghancuran dan penguasaan kota ‘Asqolan yang merupakan pintu masuk menuju kota Al Quds. Penghancuran dan penguasaan kota ini dilakukan oleh Sholahuddin Al Ayyubi sebagai strategi menahan laju kekuatan kaum salib (nasrani) yang akan merebut kota Quds. Pada hari penaklukannya Sholahuddin Al Ayyubi berkata, “ Demi Allah sesungguhnya penghancuran benteng di ‘Asqolan lebih aku sukai walaupun aku harus kehilangan seluruh anakku, karena penguasaan ‘Askolan adalah demi kemaslahatan Islam dan kaum Muslimin.” sekarang kota ‘Asqolan dikenal dengan nama kota Asduud di negara Palestin
.
2 Ramadhan 732 H

Pada tanggal ini lahir seorang Ulama besar yaitu Abdurrahman bin Muhammad bin khaldun atau dikenal dengan nama Ibnu Khaldun. Beliau mengarang kitab “Muqodimah” yang lebih dikenal dengan “Muqodimah Ibnu khaldun” yang membahas tentang ilmu Sosial Kemasyarakatan, Ekonomi, Politik dan Sejarah Filsafat. Buku ini telah diterjemahkan kedalam beberapa bahasa Eropah dan bahasa lainnya. Para ilmuwan barat mengakui akan keunggulan karangan Ibnu Khaldun terbukti mereka masih mempelajari dan menjadikan sebagai buku induk dalam kajian Ilmu Kemasyarakatan. Ibnu Khaldun meninggal pada tahun 808 H di Mesir pada masa Sultan An Nasr Lidinillah.
.
3 Ramadhan 11 H
Pada hari ini Sayyidah Fatimah Az Zahra anak bungsu dan kesayangan Rosulullah SAW dari pernikahannya dengan Ummu Mukminin khadijah binti Khawailid meninggal dunia. Sayiddah Fatimah lahir 5 tahun sebelum Rosulullah SAW diangkat sebagi nabi. Sayidah Fatimah dinikahi oleh Imam Ali bin Abi Thalib anak dari paman Rasulullah SAW pada bulan ramadhan tahun 2 H, dan menjalani kehidupan Rumah tangga pada bulan zulHijjah di tahun yang sama.dari pernikahan yang penuh berkat ini lahirlah Hasan, Husain (pemuda ahli surga), Zainab, Ummi Kalthum dan muhsin yang meninggal saat kecil.
.3 Ramadhan 825 H
Pada hari ini Sultan Murad II dari kekhalifahan Uthmaniyah mengadakan pengepungan kota Qostantiniyah dalam rangka menaklukan dan memasukannya dalam naungan Islam. Setelah sekian waktu peperangan berkecamuk dengan sangat dasyatnya dan beliau tidak mampu menaklukannya akhirnya beliau kembali kepusat pemerintahannya tampa membawa hasil yang dicita-citakan.
.
4 Ramadhan 1299 H
Pada hari ini bertepatan dengan 20 Julai 1882 M pemimpin mesir tatkala itu Khadio Ismail mengeluarkan surat pemecatan terhadap Ahmad Arabi dari jabatan Mentri Pertahanan disebabkan Ahmad Arabi mengadakan pertemuan dengan segenap unsur masyarakat dari para Ulama, bangsawan dan pendukungnya untuk meminta tanggapan tentang keputusan Khadio menghentikan mobilisasi kekuatan dalam menghadapi armada Inggris yang melakukan gempuran terhadap benteng pertahanan Mesir di Iskandaraiyah selama 10 jam tampa henti (25 Sya’ban 1299 H / 11 Juli 1882 M).
.
Dalam pertemuan tersebut diambil keputusan untuk melanjutkan mobilisasi kekuatan. Lalau Khadio mengadakan pertemuan lanjutan dengan lembaga Jam’iyah Wathoniyah yang dihadiri oleh Syekh Azhar, para Hakim dan pemuka masyarakat untuk menindak lanjuti keputusan pemecatan Ahmad Arabi disebabkan penentangannya atas perintah Khadio untuk tidak mengadakan pertemuan. Dalam pertemuan lanjutan ini akhirnya jam’iyah Wathoniyah mengambil keputusan untuk mempertahankan Ahmad Arabi dalam jabatannya sebagai Mentri Pertahanan.

5 Ramadhan 362 H
Sultan Al Mu'iz Lidinillah Al fatimi memasuki negara Mesir setelah sebelumnya beliau mengirim pasukan sebanyak 100.000 tentara dibawah pimpinan panglima Jauhar Ash Shiqili pada bulan Sya'ban 358 H tanpa ada perlawanan.

6 Ramadhan 223 H
Sultan Al Mu'tasim seorang khalifah 'Abasiyah mengadakan pengepungan terhadap kota 'Umuriyah' yang merupakan benteng pertahan terkuat kerajaan Benzantiniyyah di Asia kecil. usaha beliau berhasil dengan tertakluknya kota tersebut. peperangan berkecamuk dengan sangat dasyatnya dan beliau tidak mampu menaklukannya akhirnya beliau kembali kepusat pemerintahannya tanpa membawa hasil yang dicita-citakan.
ehsan dari emel dari hismat08 .. yahoo group.. to be continue.. wait emel dulu ye...
my heart after sahur in my room 25/8/2009... 4 ramadhan 1430 h

Friday, August 21, 2009

Al-Fatihah...


Salam..

Sudah seminggu nenek pergi meninggalkan kami sekeluarga.. ana seakan-akan rasa seperti mimpi. nenek da tinggalkan kami selama-lamanya...



malam rabu...

calling from my sis... assalamualaikum.. jeck(nama samaran dari kak), minngu ni ada exam ke? ujan ke? ...hmm. ada minggu depan...ana pelik.. tetiba je call tanya exam.. knp kak?? .... ingat nak ajak balik... nenek sakit.. da 3 hari masuk hospital.. macam teruk juga sakitnya tu... Masya Allah ana tak tahu pun nenek masuk hospital... knp la org suka berahsia ttg hal2 mcm ni..



dalam kepala ana... nak balik jenguk nenek secepat mungkin... kekangan kerja yang ada mesti disiapkan dahulu...malam tu ana buat lab report yg sepatutnya hantar jumaat disiapkan.. sehingga 5 pagi... call setiausaha kolej,, bagitahu tak dapat datg meeting mtm.. partner mtm dihubungi untuk mintak ganti meeting antara kolej untuk program Barakah4.. maaf sahabat... classmate ana yang telah menyiapkan tugasan ana... syukran...



petang khamis ana terus pulang ke putrajaya... kesihatan kakak tidak mengizinkan untuk pulang malm itu.. ana berehat semalaman sebelum berangkat ke terengganu...



petang jumaat ana sampai di rumah ... terus ke bilik nenek... sekujur badan yang lemah dipembaringan ditatap sayu... hanya nafas yang dapat ku lihat dari raut wajahmu yang sayu...

akhirnya air mataku gugur melihatnya... "bangun la ... adik yah dah sampai ni"... tiada tindak ..balas . mata tertutup rapat.. hanya doa dan alunan al-quran saja yang dapat ana berikan..



seudara mara yang jauh sudah memenuhi ruangan rumah... datang menziarah nenek... ana masih setia di tepi nenek. rasa tidak mahu tinggalkan dia.. malam itu, ana bersama bonda, mak cik, sepupu2 tidur di sebelah nenek walaupun nenek tidak juga sedarkan diri... bergilir2 untuk menjaganya...

tanggal 5 petang sabtu nenek menghembuskan nafasnya yang terakhir.. ana tidak sempat untuk bersama nenek di saat akhirnya... ana sedang memasak di dapur untuk hidangan para tetamu yang datang menziarah.. bilamana dipanggil... nenek da pergi buat selamanya.... al fatihah... tiada ungkapan selain pohon ditempatkan dikalangan orang yang beriman dan beramal soleh... air mataku memang tak dapat ditahan... menangis kesepian... adik sepupukku ada yang menangis teresak2 dibawa keluar...

bersama saudara-mara.. kami mula sedekah kan al fatihah berserta yassin.... ana sempat ulangi yassin sebanyak tiga kali... akhirnya ana terkulai... ana terasa teramat berat kepala pada petang itu.. maaf kerana menyusahkan orang lain di atas apa yang menimpa diri ini... sepupu2 dan mak cik mengelilingi ana untuk melihat keadaan ana sambil mgurut kepala yang sangat sakit...

seusai solat maghrib... selepas diberi ubat.. ana gagahkan diri untuk ikut serta dalam melaksanakan kewajipan untuk memandikan jenazah arwah nenek... alhamdulillah semua urusan kami anak beranak yang laksanakan...

arwah dikebumikan pada pukul 10 malam... semasa jenazah dibawa keluar dari rumah, ana dari seberang jalan melihat sayu keranda diusung... ketika itu ana diminta bonda menemani dan menghantar kawan baik nenek balik ke rumahnya.. hanya melihat dari kejauhan..

Dengan lemah ana menyusun langkah pulang ke rumah nenek... kerana terlalu ramai muslimin di luar rumah.. ana melalui jalan tepi... tunduk sayu teringatkan nenda... tiba-tiba.. ada suara... "jom pergi kubur".. seorang yang berjubah putih dan berserban... eh.. ayah ke.. "jom la ikot ayah, jup lagi ayah nak baca talkin ni" ana jawab "tapi ayah.. tak kan yah sorang je perempuan" biar betul ayah aku ni... " pergi ajak kak".. "ok"

ana mengiringi hingga ke kubur..... ayah pesan pada kami dan membisikkan "duk jauh sikit .. duduk la kat tempat gelap kat sana... jauh dari pandangan muslimin..." ana, kakak dan sepupu malihat dari kejauhan di kawasan gelap. Di atas kubur sape yang kami tumpang duduk pun tak tahu...

2 orang abang ana masih setia di dalam liang lahad untuk meratakan tanah di dalamnya... alhamdulillah.. bukti kasih dan cinta pada nenek....

Selepas talkin dibacakan dan doa di aminkan kami pulang ke rumah...

Pemergian nenek sangat terkesan buat kami sekeluarga... nenek seorang yang paling sporting di dunia... bersifat neutral antara semua... menegur kami tanpa terasa... mengajar kami ngaji Quran.. independence... tidak cerewet.....

ana ingat sewaktu cuti semester sebelum ini...

ana mahu keluar ke bandar... sudah kebiasaan ana akan bagitahu sehari sebelumnya kepada parents... nenek tahu ana nak keluar.. dia mintak ana belikan kasut baru..." dah lama tak beli kasut baru.. sejak dah tak boleh jalan ni... guna kasut sama je... hampir 6 tahun dah guna kasut lama..".luah nenek... Nenek ana tak boleh berjalan... hanya boleh jalan 2 3 langkah je... kalu tak kna pimpin...

Permintaan nenek ana sambut dengan senang hati... Nak beli yang special la untuk nenek... bukan selalu.. ana cari kasut yang selesa untuk nenek... beli yang latest disign dan kemas...

ana jumpa kasut tersebut.... nenek gembira dapat kasut itu... kegembiraan itu kepuasan bagi ana.. tapi itulah permintaan terakhir kepada ana... sempat sekali je nenek pakai kasut tersebut...

selama ini.. nenek x nak dibelikan kasut sebab dia da tak boleh jalan... mungkin itu tanda2 yang ana tak perasan....

my heart 23/8/09 my room


Tuesday, August 11, 2009

Selamat berkonvo Kak Amal


Assalamualaikum...
tahniah diucapkan kepada kak Amal tersayang... walaupun kita tak sempat jumpa.. Yah tumpang gembira.. Bestnya Wafda dapat datang mama ye konvo...Cik Su rindu sangat kat wafda.. Sedey juga hati tak dapt jumpa orang yang disayangi sempena hari konvonya... yang penting kak da selamat terima apa yg diusahakan selama ini.. ditemani anak, wafda dan suaminya..abg long
terima kasih atas segala-galanya kak... ukhwah kita insya Allah tak kan terputus setakat ni sahaja... terkilan tak sempat bagi hadiah konvo dan birthday wafda ke setahun...
Terlupa hari konvo jalan jem dan bas pun lambat... yah terlambat beberapa minit da tak dapt jumpa... itulah takdir ilahi... pertemuan hanya ditangan mu ya Rabbi... walaupun perjumpaan ni dirancang awal.. akhirnya tiada detik pertemuan itu... insya Allah.. Allah gantikan dengan pertemuan yg lebih baik..
my heart 2pm bilik ku... isk isk.. rindu sangat nk jumpa kak...

Sunday, August 9, 2009


Hidup adalah anugerah !!!!!!

Hari ini sebelum engkau berpikir untuk mengucapkan kata-kata kasar
- Ingatlah akan seseorang yang tidak bisa berbicara.

Sebelum engkau mengeluh mengenai cita rasa makananmu
- Ingatlah akan seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.

Sebelum engkau mengeluh tentang suami atau isterimu
- Ingatlah akan seseorang yang menangis kepada Tuhan meminta pasangan hidup.

Hari ini sebelum engkau mengeluh tentang hidupmu
- Ingatlah akan seseorang yang begitu cepat pergi meninggalkan dunia.

Sebelum engkau mengeluh tentang anak-anakmu
- Ingatlah akan seseorang yang begitu mengaharapkan kehadiran seorang anak, tetapi tidak mendapatnya.

Sebelum engkau bertengkar karena rumahmu yang kotor, dan tidak ada yang membersihkan atau menyapu lantai
- Ingatlah akan orang gelandangan yang tinggal di jalanan.

Sebelum merengek karena harus menyopir terlalu jauh
- Ingatlah akan sesorang yang harus berjalan kaki untuk menempuh jarak yang sama.

Dan ketika engkau lelah dan mengeluh tentang pekerjaanmu
- Ingatlah akan para penganguran, orang cacat dan mereka yang menginginkan pekerjaanmu.

Sebelum engkau menuding atau menyalahkan orang lain
- Ingatlah bahwa tidak ada seorang pun yang tidak berdosa dan kita harus menghadap pengadilan Tuhan.

Dan ketika beban hidup tampaknya akan menjatuhkanmu
- Pasanglah senyuman di wajahmu dan berterima kasihlah pada Tuhan karena engkau masih hidup dan ada di dunia ini.

Hidup adalah anugerah, jalanilah, nikmatilah, rayakan dan isilah dengan amal yang terbaik

NIKMATILAH SETIAP SAAT DALAM HIDUPMU, KARENA MUNGKIN ITU TIDAK AKAN TERULANG LAGI !!!

Saturday, August 8, 2009

Apa tu TAG??


Assalamualaikum...
Kepada sahabat musleem... maaf ana x thu apa yg dimaksudkan dengan tag yang enti bg tu...
ana buat x thu je la... bila ana duk baca2 blog enti tu br taw apakah itu Tag... huhu... maaflah diatas ketidaktahuan ana yang tag itu perlu dijawab. sahabat yang dapat tag dr ana sila jawab ye.. if free...

Sekarang ana jawab tag ye...

1.nama timangan anda?
-yah, za, deq yah, kiah, jecky, jeck, kak yong( baru dapat.. gelaran dlm usrah br), zaza.. i really apreciate for those who call me "zakiyah" my full name

2. anda seorang yang...
-ana seorang yang ceria. hepi.. suka berkawan,, suka kumpul barang2 yang memberi makna..(bonda cakap suka kumpul sampah).. lepas ni buang laa ye dik...

3.insan istimewa
-ayahbonda... adik beradik tersayang... abang dan kakak n future .......

4.lagu kesukaan
-metafora,

5.makanan kesukaan
-nasi goreng kampung dan daging masak kicap

6.sikap yang membuatkan anda stress..
-tak dapat jawab soalan... keje x siap.. hihi

7.warna kegemaran
-pink, putih, hitam,

8.menda yang mesti ada dalam beg
-duit, ic, kad bank, pen, note

9.kali terakhir anda menangis?
-tadi... teringat ayahbonda di rumah... atas train ..isk isk

10. tag untuk 6 rakan...
-en farhan
-wawa
-amalina
-linda kmm
-kak ana
-kak arah

Tautan Hati


HEPY BIRTHDAY IKIM.FM

Persembahan nasyed oleh saujana
ceria nyaa...
mkn tyme... usrahku yg disayangi

tgh tunggu tren ni,,,,.. bersama AU.. nk blik da... seronok nyaa
Assalamualaikum.....
Alhamdulillah... Allah telah memberi masa smart group(usrah) kami untuk meluangkan
masa bersama-sama untuk berukhwah.. kami pergi ikim..
untuk kenali seseorang itu kita kena cuba bermusafir dulu bersama-sama..
baru kita dapat kecapi keserasian itu... jgan guna statement ini as Dating ok...
Semua adik2 usrah ku ni sporting belake.. nanti kite keluar lagi bilamana lapang...
nasib la adik-adik dapat naqibah yang suka berjalan ni...
As i said... jangan sempitkan maksud usrah itu..
Semoga semua diredhai Nya..
my heart 1128pm 8/8/2009 putrajaya..

Wednesday, July 29, 2009

video eclipse...mesti tgk..


video

sila tengok kat sini... seronok... hihi... report by falak online

http://www.falak-online.net/komuniti/index.php/topic,778.15.html

Tuesday, July 28, 2009

Gerhana matahari penuh paling lama abad ini...


eclipse group dari Malaysia..
suasana gelap semasa gerhana pada pukul 9.25 pagi.

salam sesegar al khausar..

Masya Allah terlalu besar kekuasaan Mu.. penulis berpeluang untuk menyertai group eclipse ke China untuk observe kejadian gerhana matahari.. sangat menakjubkan.
seawal 4.45 pagi selepas solat subuh kami berkumpul di lobi hotel
untuk ke tempat observation.


kumpulan pertama yang sampai adalah kumpulan kami. 5.15 pagi matahari telah menyinari
bandar jiaxing. setelah beberapa perbincangan dengan pihak pengurusan. kami set up teleskop, kamera, dan lain2.


penantian yang penuh debaran diisi dengan semanfaat yang mungkin. Bendera Malaysia tidak dilupakan untuk di naikkan. Popular plak orang Malaysia. ramai pemberita datang dekat group kami. hihi... Memang Malaysia Boleh laa..


Penulis di temubual oleh wartawan dari jiaxing.. ternyata mereka bukannya terror pun
english..cakap pun biasa je.. boleh pulak suruh ana yg cakap china.. iskk.. xpatut2... sempat lagi penulis promote upm.. jgn marah ye the others... x sempat
nk promote yg lain..

Semasa kejadian gerhana tu... tak dapat nak gambarkan macam mana...
sungguh menakjubkan.. Allahu Akhbar.. Sungguh canggih ciptaan mu Ya Rabbi..
inilah antara pengalaman yang tak dapat didelete in my memory..

next trip is 10 jan 2010 di mynmar... ring eclipse..

my heart 1228am 29/7/20009

Saturday, July 25, 2009

Eclips Study d China



DEBARAN MENUNGGU KEJADIAN GERHANA...


AIG Fakulti Sains telah selamat sampai di Hangzhou dan kemudian menetap di Gentle Hotel, Jiaxing selatan Shanghai, China. Seorang ahli delegasi mewakili Angkasa telah di quarantine selama 5 jam di Airport Hangzhou kerana disyaki ada tanda-tanda demam H1N1. Alhamdulillah semua ahli dari AIG Fakulti Sains UPM tidak menghadapi sebarang masalah semasa di imegresen dan kastam China.
Hari ini Selasa 21 Julai 2009 team AIG Fakulti Sains bersama dengan kumpulan Falakonline telah melawat tempat cerapan gerhana yang berada lebih kurang 20 km dari Gentle Hotel di Jiaxing City. Tempat cerapan yang telah dikenal pasti adalah di Tian Ye Square, iaitu disuatu kawasan lapang berbentuk dataran dekat dengan sebuah tasik. Kami menghabiskan masa beberapa jam di dataran tasik ini untuk mencuba dan membuat rehearsal penggunaan peralatan astronomi serta mencari angle cerapan yang paling strategik dan sesuai.
Hari ini suhu di tapak cerapan mencecah 38.6 celcius! Berita dari CCTV9 China juga ada menyebut heat wave sedang melanda di kawasan ini. Cuaca memang panas sekarang ini. Antara parameter yang akan kami rekodkan adalah perubahan suhu, humiditi dan kecerahan langit sebelum, semasa dan selepas kejadian gerhana nanti. Gambar-gambar dan video dari segala aspek dan sudut gerhana juga akan diambil dan direkodkan. Satu kerjasama dan perkongsian tugas dan data telah dibentuk antara AIG Fakulti Sains, Falakonline, Angkasa, Jbt. Mufti (Perak dan P.Pinang) dan individu lain. Harap-harapnya cuaca baik semasa kejadian gerhana esok…sama-samalah doakan ye. Bak kata Dekan, semalam sudah menjadi sejarah, hari ini cabaran dan esok doa dan harapan…Fakulti Sains Boleh!

Laporan seterusnya akan menyusul kemudian nanti, insyallah
berita dari i-komuniti fakulti sains upm...

Sunday, July 19, 2009

First meeting PMI


Assalamualaikum
alhamdulillah... semoga hati ini bertaut rapat keranamu ya RABBI..
berjalan menuju kebenaran... mesti ada halanganya...


haa... nmpk ke???

sesi bertaaruf...

my heart 3.13pm teratak ayahbonda



Adik2 usrahku...


Usrah bersama adik-adik bagi kemasukan baru da bermula... Alhamdulillah... perjumpaan pertama kami diadakan di surau selepas maghrib... walaupun agak lambat turun ke surau kerana pihak kesihatan sembur nyamuk petang itu..tak daapat masuk bilik.. namun semangat adik-adik menunggu sesuatu yang patut dipuji...

Ramainya orang dekat surau malam ni.... macam mane nak cam akak?? tetiba satu mesej dari adik usrah..... reply... akak berbaju pink kat hujung... dari pandangan mata dan senyuman ana dapat agak merekalah adik usrahku sambil mereka bergerak ke arah ana...

seramai 10 orang semuanya termasuk yang ikut dari kawan... bagus adik-adik...semoga istiqamah... sesi taaruf berjalan lancar...seronok dengar adik-adik bercerita... culture shock la... tak suka naik bas... macam-macam mereka adukan...

Tapi ana terkilan sebab terpaksa tinggalkan adik-adik awal kerana ada meeting exco... afwan semua...

my heart 102am ahad

Tuesday, July 14, 2009

Manek Urai....


ya Allah berilah kemenangan kepada insan yang perjuangkan agama mu... ana doakan manek urai kekal di bawah pimpinan Pas...

Terima kasih pada pejuang-pejuang yang berada di manek urai... insya Allah kalian akan bahagia walaupun perit melanda... itulah pejuang kite....

Sebagai rakyat... pandanglah dengan mata iman... bukan nafsu keduniaan semata-mata...

14 julai 2009...........

155am tuesday my heart

DUK DIYEEE GAK...


Madah Dari Hukama:

* BANYAK DIAM TIDAK SEMESTINYA BODOH, BANYAK CAKAP TIDAK SEMESTINYA CERDIK, KRN KECERDIKAN ITU BUAH FIKIRAN, ORG CERDIK YG PENDIAM LEBIH BAIK DR ORG BODOH YG BANYAK CAKAP.
* MENASIHATI ORANG YG BERSALAH , TIDAK SALAH. YANG SALAH MEMIKIRKAN KESALAHAN ORANG..
* KALAU ORG MENGHINA KITA, BUKAN KITA TERHINA, YG SEBENARNYA ORG ITU MENGHINA DIRINYA SENDIRI.
My heart.. 139pm p5... tuesday

Saturday, July 11, 2009

Semangat!!!



"Selangkah ke alam perjuangan, beerti selamanya dalam kepahitan, kemanisan hanya terasa bila takbir dilaungkan.. roh jihad mula bertebaran... mendakap ukhwah dalam kejauhan... jannah bertapak di hati insan.. hidup dan mati dalam iringan iman, hebatnya sebuah keakraban, andai dibasahi perjuangan... salam setinggi ukhwah sekencang dakwah... ukhwah fillah abadan abada ya ukhti.."


tq for da sender..
my heart 738am k15upm

Friday, July 10, 2009

Minggu Pertama di Semester 5


Tahniah dan syabas kepada mahasiswa upm yang baru dan lama pada sesi kali ini. Banyak juga perubahan sepanjang cuti semester yang lalu.. Penulis dan rakan-rakan di tahun akhir pun agak keliru.. Nak pergi jabatan Fizik pun terpinga-pinga.. macam baru masuk pulak... bangunan Fakulti alam sekitar lama dah berpindah hak milik fakulti sains.. Mostly bilik kat situ Jabatan fizik punya.

Agak sibuk dalam mengisi boring-borang untuk Projek Tahun akhir.. semak status kursus satu-satu supaya sama seperti yang sepatutnya.. Kepada sahabat-sahabat yang ada buat pengecualian bahasa ingggeris, pastikan tarafnya adalah yw, bukan dk.. semak ye.. nanti sangkut pulak.. penulis pun da banyak kali duk peningkan kepala staf kat pejabat fakulti sains tentang taraf.. Maaf ye kak.. Tapi akak tu layan je... bagus la kan.

Alhamdulillah, projek penulis bertajuk aurum Silicon... under optical.. Bawah selian Prof Mahmood. Semoga Allah permudahkan urusanku.. terkejar-kejar nak cari pensyarah untuk subjek dan projek.. Syukur pada Allah kerana semua urusan di kongsi bersama sahabat-sahabat seperjuangan.. Sekarang tengah pening nak pilih subjek mana yang patut di ambil.. pilih subjek ke pilih pensyarah ye?? Hehe.. kejap key in ... pas tu drop.. Apa yang penting?... ILMU !!

Walaupun dah lama belajar di Upm. Tak semua tempat kita tahu kan. Tak habis lagi satu upm kami ronda. Bilik kuliah pun ada yang tercari-cari. Junior Tanya tempat pun tak dapat nak jawab.. Seperti tadi ada junior bertanya penulis dan rakan-rakan ...’Assalamualaikum, kak bilik Al hadi kat mane?’ sahabat ana jawab ‘haa?? X pernah dengar pun.. maaf la dik akak tak tahu la.. akak bukan fakulti ni. Akak pun tak jumpa kelas ni.” Kami jalan lagi... ada pulak yang Tanya “tumpang tanya PSP kat mane?’ kami jawab “ PSP?? ‘psp tu bukan games ke?? Hihihi” sori la kami tak tahu laa” Kesian siapa yang Tanya kami... Afwan semuaa..

Yang kelakarnya, pada permulaan semester ni ramai di antara rakan-rakan yang masih terbawa-bawa dialek negeri masing-masing.. yang Jawa terkeluar bahasa jawa, ganung la, perak la,,, penulis sendiri pun begitu.. meeting exco bersama MPP pun masa perbentangan kebajikan kolej pun terkeluar bahasa Terengganu..

Ramai sahabat-sahabat lama penulis dapat upm bagi sesi 09/10... termasuklah sahabat baik penulis .. sahabat sejak kecil lagi.... gembira sangat... depan rumah pulak tu.. Tahniah Mah..

My heart 240pm k15 upm

Monday, June 29, 2009

Nostalgia.


Nostalgia
Album : Amal Kerana Allah
Munsyid : Shoutul Amal
http://liriknasyid.com

Terkenang sebuah memori lalu
Kisah persahabatan kita bersama
Di dalam satu pengajian
Menuntut ilmu dan pengalaman

Mengingatkanku pengorbananmu
Terpahat padu di kalbuku
Bersama rakan taulan dan guru
Tawa riangmu menghiburkan hatiku

Indahnya suasana ketika itu
Terjalin ukhuwah sejati
Nasihatmu sungguh bermakna bagiku
Mengenalkanku erti kehidupan

Susah payah kita hadapi bersama
Itulah asam garam dalam kehidupan
Ya Tuhanku tabahkan hatinya
Kuatkan semangatnya untuk menghadapi hidup

Limpahkanlah maghfirah dan kasih sayang-Mu
Agar hidupnya sejahtera di dunia akhirat

Lirik: Shauqi
Lagu: Munirah
Solo: Mohd Sobri Abdullah

Lagu yang sangat memberikan kenangan ... sahabatku di kmm... ku rindu kalian
terutamanya syusoi... di mana kalian....

my heart 201am ahad... ptrajaya..

Sunday, June 28, 2009

TANYA??? Untuk ape??


PERIHAL ORANG YANG BERTANYA

Ada orang bertanya dengan niat membidas,

Ada orang bertanya untuk menguji ilmu gurunya,

Ada yang bertanya untuk menunjukkan yang dia lebih tahu,

Ada yang bertanya ingin kefahaman dari tahunya yang sedikit,

Ada yang bertanya semata-mata ingin tahu kerana dia tidak tahu...

-HUKAMAK-

P/S: Masya Allah, ana pun pernah mengalami semua jenis pertanyaan di atas.... astagfirullah...

my heart 911pm sabtu...

di sebalik bismillahh



BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM .....
adalah sangat singkat namun kadangkala sangat sulit untuk di ucapkan.
Dalam hadis Rasullullah dikatakan: Barang siapa yang membaca BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM sebanyak 21 kali sebelum tidur maka:
1. Dia akan dihindari dari meninggal dalam keadaan terkejut/mendadak.
2. Dia akan dihindari dari meninggal/bahaya tenggelam.
3. Dia akan dihindari dan dilindungi dari bahaya kebakaran.
4. Dia akan dihindari dan dilindungi dari bahaya rompakan..
Alkisah ada seorang Isteri yang selalu membaca BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM setiap kali melakukan sesuatu, dalam membuka, menutup dan mengunci pintu/almari, menaruh dan mengambil barang/sesuatu, membuka dan memakai pakaian, masuk dan keluar rumah, naik dan turun dari kenderaan, dll. Pokoknya selalu membaca BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM pada saat akan melakukan sebarang aktiviti. Sehingga dengan kebiasaannya tersebut sang suami merasa kesal dan akhirnya terlintas dibenaknya untuk menguji sang isterinya tersebut..
Lalu suatu ketika sang suami memberikan emas kepada isterinya dan mengatakan: "Wahai isteriku, ini aku amanahkan emas kepadamu. Simpanlah baik-baik." .
Lalu sang isteripun menerimanya dengan mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM dan membuka almari dengan mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM dan menaruh emas tersebut dengan mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM dan menutup/mengunci almari dengan mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM..
Setelah beberapa hari dan kebetulan si isteri tidak ada di rumah, maka sang suami mengambil emas tersebut dari dalam almari dan membuangnya ke laut. Lalu ia kembali ke rumah dan ketika isterinya pulang dia pun meminta kepada isterinya untuk mengambilkan emas yang diamanahkan beberapa waktu lalu..
Lalu sang isteri pun masuk ke kamar dan dengan mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM dia pun membuka pintu almari tempat ia menyimpan emas tersebut. Lalu mengambil emas yang saat itu dalam keadaan basah (air laut) lalu menyerahkannya kepada suaminya. Melihat emas tersebut basah sang isteri pun menjadi bingung dan bertanya kepada suaminya, lalu sang suami pun bersujud dan beristighfar dan setelah itu menceritakan kejadian yang sebenarnya bahawa dia (suami) telah membuang emas tersebut ke laut tanpa pengetahuan sang isteri dengan tujuan untuk mengetahui manfaat dari BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM. .
Dari cerita diatas maka kita dapat melihat kesaktian dari kalimat BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM selain dari itu masih banyak lagi manfaatnya iaitu: .
Kita disarankan untuk membaca BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM ketika kita akan mengambil dan menaruh pakaian di gantungan, baik yang pakaian baru maupun yang baru kita gunakan. Tujuannya adalah agar pakaian tersebut tidak digunakan oleh makhluk lain (gol. Jin), ini dapat kita lihat apabila kita menaruh pakaian maka ketika kita gunakan kadang terasa gatal dan tidak nyaman...
Memang kita biasa mengatakan bahawa itu adalah pengaruh lembab ataupun sebagainya namun pada dasarnya pakaian tersebut telah digunakan oleh makhluk lain dengan cara mereka. Keutamaan kalimat BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM adalah lebih untuk kaum wanita (pria juga) karena banyak juga dari golongan wanita yang tanpa disedari olehnya sendiri (wanita tersebut) bahawa dia telah melakukan hubungan fizikal dengan golongan jin.
Mungkin terdengar tidak masuk akal namun ini benar adanya. Oleh kerana itu kepada kaum wanita mulailah membiasakan diri untuk membacanya. Demikian sedikit penjelasan dan cerita mengenai keuntungan yang dapat kita peroleh dari mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM dalam melakukan aktiviti kita sehari-hari,
semoga setelah membaca ini kita semua mulai dapat membiasakan diri untuk mengucapkan BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM dalam melakukan aktiviti kita sehari-hari. .

emel from my fren...kechek...

my heart 853pm sabtu putrajaya...

By Day

tunggu

Kata-kata

Jauhkan angan-angan mu dari sesuati yang dimiliki oleh orang lain nescaya hidup kamu bercukup..

Janganlah engkau cari-cari alasan dalam membuat salah. Alasan yang diberi lebih teruk dari salah...

Kamu mestilah memahami apa yang diucapkan...

Sahabat sejati adalah mereka yang sanggup berada disisimu ketika kamu memerlukan sokongan walaupun saat itu mereka sepatutnya berada di tempat lain yang lebih menyeronokkan.

kita berbicara

Tetamuku

salam sahabat

Birthday Reminder

January
1 my sis
12 Abg Jib
19 aini mrsm
26 ieyrah mrsm
31 muniey mrsm

February
1 Wana mrsm
2 hamdal mrsm
4 Yus mrsm
18 kak lah mrsm
22 Ummi mrsm
26 Afiqah niece

Mac
3 Izzati mrsm
8 mimi Cb
22 kori mrsm
23 Ilah mrsm
30 Ayahanda

April
6 saba pj
9 baby irfan, ain upm, syikin chalok
15 Fik mrsm
17 me
27 jaa cb


Mei
4 Aqilah niece
5 Farihan mrsm
8 Rahim mrsm
10 Wani mrsm

17 Abg Yen
18 Ctah Upm
21 Zahari mrsm
22 Faqih mrsm

24 Suriani UPm... Ana Sg Tong
26 hana sf


Jun
1 kak ieda upm
2 Dayah cb
5 Sykin rahim upm
15 nurul cb...... sue kmm
16 Dia mrsm
17 tha kmm
29 sofwah kmm

Julai
1 Kak nah mrsm
4 Amir kush mrsm

5 kak yat upm
21 Al-Waleeed mrsm

22 Nabilah niece
23 Jamil mrsm
25 Adli mrsm
28 Fiza chalok

Ogos
1 Nadiy chalok
8 Din mrsm
13 Abg Farid Upm
18 Rodzy mrsm
22 Dayana mrsm
23 Nurin mrsm
26 Mah cb

31 huriyyah kmm

September
4 mat _hniff chalok
6 madihah mrsm
9 kakanda, amir hazwan mrsm
17 Aliff Pres
26 bonda
28 eCah mrsm


Oktober
6 iekiey mrsm
9 yuniey mrsm
14 Intan mrsm

23 Abg long Ukm
29 Apez mrsm, rosni mrsm

31 Kak Edah

November
2 Sarina Mrsm
10 P-rah mrsm, nida mrsm

Disember
16 Easy mrsm
17 Mat Syah mrsm

21 Safwan Upm
25 Nas Azrol mrsm
26 Ayu Upm

 

(أولياء) Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez